Η υπογραφή της συμφωνίας με την Ρωσία για την προμήθεια 425 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ) πέραν της ενίσχυσης της στρατιωτικής μας ισχύος, έχει και μία άλλη όψη, αυτή της κατασκευής σημαντικού τμήματος του προγράμματος από την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Η κυβέρνηση διαβεβαίωνε τις ελληνικές βιομηχανίες ότι αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση της ανάθεσης του προγράμματος στην ρωσική πλευρά είναι και η κατασκευή του 35% του συνολικού προγράμματος στην χώρα μας.
Οι τελευταίες εξελίξεις όμως, είναι καταπέλτης για τους κυβερνητικούς χειρισμούς καθώς η ρωσική πλευρά απέκλεισε την συμπαραγωγή στους κύριους τομείς του άρματος (σκάφος – πύργος – μηχανολογικό πακέτο) και προτείνει συμπαραγωγή μόνον σε δευτερεύοντες τομείς της τάξης του 3-5%. Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι τεράστιες διότι διέπραξε τεράστια λάθη στην υπόθεση αυτή που έχουν να κάνουν με την απ’ ευθείας ανάθεση του προγράμματος στην Ρωσία χωρίς να προηγηθεί διεθνής διαγωνισμός και χωρίς να έχουν προσυμφωνηθεί οι όροι της συμπαραγωγής.
Οι Ρώσοι από την μεριά τους, έχοντας στο τσεπάκι την συμφωνία και μάλιστα, σε τιμές αρκετά φουσκωμένες, δεν έχουν καμία διάθεση να δώσουν σημαντικό κατασκευαστικό μερίδιο σε ελληνικές βιομηχανίες μιας και επιδιώκουν το σύνολο της υπεραξίας του οχήματος να παραμείνει στη Ρωσία και από την πλευρά τους πολύ καλά κάνουν.
Η κυβέρνηση είναι υπόλογη καθώς στην πόλη του Βόλου θεωρείτο δεδομένο ότι η ΜΕΤΚΑ θα αναλάμβανε σημαντικό κατασκευαστικό τμήμα δεδομένης και της μεγάλης εμπειρείας που είχε αποκομίσει από την κατασκευή του Leopard 2. Η νέα εξέλιξη αποτελεί σημαντικό χτύπημα για την απασχόληση στην πόλη μας διότι, εφ’ όσον οι αρνητικές εξελίξεις επιβεβαιωθούν, επίκεινται απολύσεις ή ακύρωση νέων προσλήψεων και, ιδιαίτερα, σε πολύ κρίσιμες περιόδους για την εργασία στον τόπο μας.
Η θέση του κ. Μεϊμαράκη ότι η «ρωσική πλευρά προσέφερε σημαντικό έργο συμπαραγωγής σε άλλους τομείς με αποτέλεσμα να ωφελούνται οι ελληνικές βιομηχανίες στο σύνολό τους», είναι κοροϊδία και στάχτη στα μάτια, αφού οι τομείς που επέλεξε η ρωσική πλευρά αφορούν μόνον τα καθίσματα και το βάψιμο.
Ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων της ΜΕΤΚΑ κ. Τσιτσικλής, επισήμανε ότι «Εμείς δεν πρόκειται να παρακολουθήσουμε απαθείς τα απαράδεκτα, αρνητικά και εγκληματικά γεγονότα. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τις πιέσεις, προκειμένου το εργοστάσιο να συνεχίσει την αναπτυξιακή του πορεία».
Από την μεριά της η «ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ» θεωρεί ότι οι εξοπλιστικές προμήθειες πρέπει να ελληνοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό ώστε και υψηλή τεχνολογία να εισαχθεί στην χώρα μας και θέσεις εργασίας να καλυφθούν.
Ευρυλοχος